zondag 16 november 2014

GR 5 : Bergen op Zoom - Wuustwezel ( 1-2 november 2014 )

Dag 6 ( za 1-11-2014 ) : Bergen op Zoom - Essen = 19,4km

We vertrekken om 7u15 met de auto richting Wuustwezel waar we morgen opnieuw zouden moeten op uitkomen. De bedoeling was om vanuit Wuustwezel de bus te nemen naar het station van Essen en daar de trein richting Bergen op Zoom op te stappen. Het is echter bij een bedoeling gebleven.
Op zaterdag rijden er geen bussen richting Essen enkel een belbus. Dit had ik niet gezien op de site van De Lijn...
Wel rijden er bussen richting Antwerpen en we beslissen om in Antwerpen Luchtbal de trein te nemen richting Rozendaal en daar over te stappen naar Bergen op Zoom.
We wachten een half uur en naar aloude gewoonte heeft de trein 10 minuten vertraging.
Door dit missen we onze aansluiting in Rozendaal met 30 seconden : we zien de trein op het exacte uur het perron uitrijden. Gevolg opnieuw een half uur verloren. ( NMBS-NS : 0-1)
Om half 12 bereiken we ons vertrekpunt waar we enkele maanden geleden stopten : het treinstation van Bergen op Zoom...

Het eerste deel bestaat uit een woonomgeving met weinig charme maar al vlug komen we een eerste park tegen waar we even de drukte van de voormiddag kunnen vergeten.

Het park een zeer gevarieerd aanbod van bomen en planten en is in deze herfstsetting prachtig !
We gaan na dit korte stukje groen opnieuw ons opnieuw begeven in een drukke omgeving met brede straten en een autostrade die we onderdoor moeten kruisen.

Na deze tunnel komen we in een oase van rust maar met vele dagjestoeristen. Van rust is er dus weinig sprake !!! Veel ouders komen met de kinderen naar deze bosrijke omgeving waar er blijkbaar veel te beleven valt.
We komen onze eerste wandelboom van de dag tegen. Deze is ietwat speciaal door de hoeveelheid aan GR's die hier kruisen. Opletten is dus de boodschap !!!

Op deze kruising is ook de bekende jeugdherberg 'Klavervelden' waar men bezig is aan een grondige verbouwing. Tot wanneer deze doorgaat weet ik niet maar misschien toch even checken als je van plan bent daar te overnachten. Na een kort stuk langs de weg slaan we een laan in en komen we echt in de rust terecht.

Het is het begin van een zeer mooie boswandeling waar we af en toe medewandelaars tegen komen.
We hebben toch wel even nood aan een rustpauze en beslissen dit te doen in café 'D'Ouwe Schuur'. We begeven ons al vlug opnieuw op pad aangezien we al half 4 zijn en de zon al goed begint te zakken. Hier moesten we opnieuw opletten want de omleiding voor LAW11 liep even gelijk met ons pad door een omleiding. We volgen een lang fietspad langs de Zoom en genieten van het weidse uitzicht.

Dit fietspad stopt ineens op een T-splitsing en we moeten via een klein brugje een grote laan volgen.
Hier zijn we ons niet bewust van het feit dat we eigenlijk juist langs de grens lopen en die dan ook volgen langs de belgische zijde. Na gans deze brede laan doorlopen te hebben komen we een officiële grenspaal tegen : België !!!

Op de één of andere manier is dit een mentale opsteker en we voelen ons even euforisch. Het tempo gaat omhoog en misschien is dit niet zo slecht aangezien de zon nu echt wel laag komt te staan.
We komen langzaamaan opnieuw in bebouwd gebied en komen nog 1 natuurstukje tegen als we een oude poort doorgaan die zo kon figureren als griezeldecor gisterenavond ( halloween ) .

We komen ineens op een kruispunt uit ter hoogte van de 'Kiekenhoeve' waar we de route verlaten en richting ons hotel stappen in het centrum van Essen.
Hotel 'De Kerselaer' (stationsstraat 202, Essen : 03/663 61 41 ) is een hotel waar je als wandelaar echt welkom bent. De prijs was zeer democratisch en de kamer netjes en geriefelijk. De omweg van de route is ongeveer 700m denk ik.

Dag 7 ( zo 2-11-2014 ) : Essen - Wuustwezel = 29,3 km

Na een verkwikkende nachtrust en een stevig ontbijt pikken we de draad weer op aan de 'Kiekenhoeve' waar we gisteren de route verlieten.

We moeten eerst een zeer lange laan door met villa's aan beide zijden. De kasseien en de constante stroom van vallende bladeren gaf het toch een leuk beeld dus stoorde de anders vrij saaie villawijk geheel niet.

Nadat de Velodreef met kasseien ineens overgaat naar de Nolse baan en de ondergrond ook totaal verandert wordt deze wandeling opnieuw rustiger alhoewel we nog steeds huizen met steevast een enorm landgoed passeren.

Het hoogtepunt van deze 2-daagse sluipt dichterbij als we de voorbode van de Kalmthoutse heide betreden, namelijk het Domein van Dijk. Daar maken we kennis met de eerste zanderige ondergrond en komen we een charmant maar tevens verlaten huisje tegen in het midden van het bos.

Alvorens de echte heide te betreden moeten we eerst door de Nolse Duinen waar je het verwoestend effect van de grote brand van enkele jaren geleden nog steeds kan zien. Prachtig wel dat de natuur zichzelf zo goed opnieuw geneest...

Nu komt het mooiste en tevens ook zwaarste deel van deze wandeling 8km zandstrook : de Kalmthoutse heide !

De Heide was fantastisch en we genoten er met volle teugen van. Het enige minpunt was dat er enorm veel volk was om ,de misschien wel laatste zonnige dag van het jaar, met de ganse familie de heide te verkennen.
Ook veel joggers die zichzelf een weg door het mulle zand ploeterden : respect hoor !
Als we de heide uitkomen steken we een drukke steenweg over waar een oorlogsrelikwie staat en waar we ook een rustpauze houden aan taveerne 'Heihoeve'.

Na een verkwikkende pauze vervolgen we onze weg en passeren de kerk van Kalmthout.

Via een klein wegje komen we weer in de uitgestrektheid van de vlaamse akkers tercht en volgen deze enkele kilometers. De wind beukt in op ons wat het koudegevoel doet toenemen. Een rustpauze zit er nu echt niet in...

We gaan verder het Pastoorsbos in en even verderop slaan we via een poort het sterbos in. Deze 2 "bossen" zijn eerder veredelde bomenrijen en maken weinig indruk op ons. Voordeel is wel dat we even uit de wind zijn en dit is toch ook al aardig meegenomen.

De wind is opnieuw van de partij als we open veld bereiken en een zeer drukke weg oversteken. Deze N1 is de weg Antwerpen-Breda en is vroeger aangelegd door Napoleon in 1811. In die tijd reden ze niet zo hard veronderstel ik. Let hier echt goed op !!!
De vogels die wat verderop op de draad zitten hebben er allemaal geen last van.
Ik was te laat met de foto want er waren er veel meer : echt indrukwekkend...

We volgen een beek die ook wel de 'Kleine Beek' genoemd word en die ons Wuustwezel binnenloodst.

In Wuustwezel passeren we 'Kasteel Hens' en lopen nog wat verder tot aan de auto. Hopelijk kunnen we onze route vlug opnieuw vanaf dit punt verder zetten.

1. Bart, als (ingeweken)inwoner van Kalmthout kan ik je melden dat de kerk op de foto niet de kerk is van Achterbroek maar wel van Kalmthout-centrum.